Tekniksidan

Kan jag öka dragvikten på min bil med en kraftigare dragkrok?
Om inte, varför?

En ganska vanlig uppfattning vad gäller dragvikter på bilar ar att det är dragkroken som begränsar detta. Med dagens s.k. helfordonsgodkännande är detta inte fallet. Om din bil har ett helfordonsgodkännande så är det betydligt fler parametrar inblandade. Vad som däremot är bra att känna till är att detta godkännande också bl.a. stippulerar en minimidragvikt på dragkroken. Du måste alltså montera en krok som är godkännd för bilen.

Vilka parametrar som gäller kan säkert skilja mellan biltillverkare. Jag valde att fråga en av dessa, nämnligen Volvo. De frågor jag ställde täcks inte helt men svaret jag fick är uttömmande och behöver inga vidare förklaringar.

 Hej.

Tack för ditt mejl angående dragvikter.

Det som avgör dragvikten på våra bilar är framförallt gällande regelverk och hur de är konstruerade.

Vridstyvhet i chassit, belastningen på drivlina och växellåda, bromsförmåga och bilens vikt är exempel på de grundpelare som avgör dragvikten.

Släpvagnsvikterna verifieras i riggprov och så kallade Vehicle Pull Test på vår testbana i Hällered där samtliga områden på bil som berörs av dragvikten utvärderas, såsom drivlina, chassi , kaross, dragkrok.

Dragvikten avgörs sedan genom att analysera resultatet från proverna där man sedan gör en kalkylerad avvägning mellan slitage, livslängd och funktion.

Dragkroksleverantören komponentprovar enligt lagkravet R55 och ansöker om komponentcertifikat hos relevant Institut.

Vi hoppas att vi med ovanstående svarar på din fråga då vi dessvärre inte har tillgång till mer djupgående fakta inom ämnet.

Med vänliga hälsningar

VOLVO CAR CORPORATION

 

Christian

Kundcenter
+46-20-948080
Swedencr@volvocars.com
 
VOLVO CAR CORPORATION
12510 PAG
SE-405 31 Göteborg, Sweden
volvocars.com

 

 

Varför får jag dra mer med en liten bil än en stor om jag har körkort B eller B.96?

Det du refererar till är det som kallas totalvikt och är helt kopplat till ditt körkort. Om vi begränsar oss till de regler som gäller idag blir det ganska enkelt:

  • B - Sammanlagd totalvikt på ditt ekipage får vara upp till 3500kg.
  • B.96 - Sammanlagd totalvikt på ditt ekipage får vara upp till 4250kg.
  • BE - Sammanlagd totalvikt på ditt ekipage får vara upp till 7000kg.
Observera att totalvikt är en siffra som är kopplad till din körkortsbehörighet. Även ditt dragfordon har begränsningar. Denna siffra heter "max släpvagnsvikt" och berättar hur tillverkaren av din bil har dimensionerat axlar, drivknutar, bromsar och så vidare.
 
Ett exempel:
En KABE väger 1300kg i tjänstevikt och 1600kg i totalvikt.

Exempel 1: Volvo XC60 väger 1865kg i tjänstevikt och 2505kg i totalvikt. Det får dra 1800kg som max släpvagnsvikt.
Samanlagd totalvikt för bil och vagn blir då 4105kg.
Med B får man inte dra vagnen utan det krävs då B.96 eller BE för att köra ekipaget.
Husvagnen får då lastas till 1600kg.

Exempel 2: Volkswagen Golf väger 1510kg i tjänstevikt och 1885kg i totalvikt. Den får dra 1400kg som max släpvagnsvikt.
Samanlagd totalvikt för bil och vagn blir då 3485kg.
Med B får man dra vagnen på sitt körkort. Det krävs inte B.96 eller BE för att köra ekipaget.
Husvagnen får däremot inte lastas mer än till 1400kg då det annars överskrider bilens tekniska gräns.

En sak som är bra att känna till är att i Exempel 2 så är det inte olovlig körning om husvagnen väger 1500kg vid vägning. Det är däremot överlast på bilens max släpvagnsvikt och beräknas procentuellt (här 7%) och kostar 2000kr i böter.

Boggie vs. tandemaxel och vad sägs om singelaxel?

En boggi är i ordets mer riktiga benämning ett underrede som är vridbart mot fordonets kaross men används även på tex bussar och lastbilar där axelavståndet mellan två axlar är mindre än 2 meter. 

Den riktiga stavelsen är boggi men enligt Svenska Akademins ordlista förekommer även stavningen boggie (som oftast skrivs i husvagnsrelaterade skrifter)
I husvagnsvärlden kan namnet boggie skilja sig lite mot vad en boggi är men grunden är att det är två axlar som sitter nära varandra.

Boggie:

Den traditionella versionen av boggie på husvagn kan vi däremot bla hitta hos BPW, som länge levererat axklar och chassin till svenska husvagns tillverkare, och då menar man två axlar med sk. lastutjämnare. Dvs ett stag mellan hjulens rörelse så om främre hjulet rör sig uppåt så överför staget kraft till bakre hjul så att det höjer sig också och bevarar höjden på hjulparet.
Se bild 1.
Denna konstruktion har både fördelar och nackdelar men eftersom vikt och pris är viktiga komponenter när man bygger en husvagn så är den både tyngre och dyrare.
Denna konstruktion hade KABE på sina boggievagnar fram till 2012 (förutom 880 och 1000 som fick tandem några år senare).


Tandem:

I en konstruktion med tandemaxel Så är det två axlar som är monterade i par. Inga stag som förbilder eller liknande utan varje hjul fungerar som individuella enheter.
Fördelar är ju tex att eftersom samma axel kan användas som både singel och i par så antalet modeller som behöver tillverkas (och lagerhållas) blir färre.
Se bild 2.
Detta är också den konstruktion KABE har sedan 2013 på sina tandemvagnar upp till 780 längd och några år senare även på 880 och 1000.

Singelaxel:
Under senare år så har utvecklingen gått framåt på släpvagnssidan, bla AL-KO som legat i framkant, så när man tidigare monterade boggie på 1500kg vagnar klarar dagens husvagnsaxlar av husvagnslaster upp till 2000kg.
Förutom nya material så har även utformningen förändrats.
Ett exempel på detta är AL-KOs Euro-Delta axel (monteras på KABE from 2013) som har en V-form och gör att när hjulet belastas hårdare så ändras hjulvinkeln så att den aktivt hjälper till att ge mer motkraft. En vanlig rak axel kommer istället bara att sjunka ner.
Resultatet blir en stabilare vagn med mindre risk för wobbling.

 

Undantag:
Vad som är skönast att köra analyseras inte här då vissa "alltid" kört med boggie och kan inte tänka sig något annat, medans andra har gått över från boggie och när de testat moderna enkelaxlade inte vill gå tillbaks.
Det finns inget rätt eller fel utan man väljer efter behov.
(Vid skiftet 2013 så kan vissa vagnar fortfarande ha levererats med BPW chassi, 880 och 1000 levererades med BPW ytterligare några år och specas som tandem i katalogen from 2018)

"När ni tar in en husvagn för att väga den i en kontroll hur vägs den då?"

Vägning av husvagn...
Efter att detta varit uppe på tapeten (igen) om hur husvagnen vägs vid en kontroll skickade jag följande fråga om detta till Polisen:
"När ni tar in en husvagn för att väga den i en kontroll hur vägs den då?
1. Kopplad på bilen så som den framförs på vägen, dvs axelvikt. Kultrycket är då en del av bilens bruttovikt.
2. Den vägs frånkopplad som den är som parkerad och axeltryck och stödhjulet räknas ihop som husvagnens bruttovikt."

Svaret: Kopplad på bilen

(Samma princip gäller i Danmark, Tyskland osv)


#svkksläpvagnsvikt

PÅ min KABE kan jag se att det bildas bucklor på taket när det är varmt. Är det något fel?

Det är faktiskt ingen fel utan en del av takets konstruktion.

De flesta andra märken har hellimmat tak och då är bubblor ett tecken på limsläpp (eller ännu värre).

På KABE limmas taket i en sandwich konstruktion men på sidorna lämnas en remsa på ca 20 cm som är flytande ovanpå isoleringen.
Anledningen är att då vagnen används året runt så skulle annars materialspänningar kunna skjuta plåten så att både det kan skapas läckage och i värsta fall skador på inredningen i vagnen.

Så var lugn... det är helt naturligt...